Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SUSHI

SUSHI. Makanan Jepun yang terkenal seantero dunia. Setahu aku nasi sushi dibuat dari beras campur pulut yang dikepal kemas dan pejal menjadi kecil comel dan mengiurkan mata mereka yang memandang.Nasi sushi biasanya mempunyai rasa kemasaman yang lembut akibat campuran cuka, garam dan gula. Sushi masih merupakan makanan mewah kepada golongan tertentu di Jepun sehinggalah awal tahun 1970an. Sementara rakyat biasa Jepun hanya menikmati hidangan sushi ini pada perayaan-perayaan tertentu. Terpengaruh dengan penyediaan Sushi sewaktu menonton Master Chef Australia sedikit masa dulu di Astro, Nurul sentiasa merengek minta dibelikan. Aku cakap...tak sedap, tak sedap. Eh, dia kata," sedap ma. Sedap."


My Korean Girl - Nurul

Jadi kemarin aku pergi lagi ke Sungai Buluh Plaza, hajat hati hanya nak survey talipon yang ada kat situ untuk si Hafiz pulak.( Kesian taliponnya dah lama berikat getah.) Kat sini boleh rambang mata bila melihat tawaran dengan harga murah dan pelbagai rupa. Saling tak tumpah macam berada di Lowyat. Habis-habis meronda aku nampak ada kedai sushi terselit di situ. Serta merta aku teringatkan permintaan Nurul. Hehehe.....nak kena anak aku ni.
Aku pilihkan dia beberapa jenis sushi. Sushi telur ikan atau dipanggil sushi ikura ( eh, betul ke ni ? ), 
Sushi ikura, Nurul, Master Chef australia, murah, talipon, sg buluh plaza
Ikhsan Google
Ebi sushi atau sushi udang, sushi ikan salmon yang dihiris cantik oren kemerahan dan potongan sushi kecil comel yang dalamnya diisi hirisan timun. Aku belikan juga Kikoman sos yang telah dipeketkan kecil-kecil sebagai curahan ke atas hidangan sushi itu tadi. RM 11 untuk 1 bekas kecil sushi ikura @ telur, 2 bekas kecil untuk sushi udang, 1 bekas kecil untuk sushi ikan salmon dan sushi sayuran itu tadi.


Saki baki yang tak habis dimakan




Tapi bila sampai di rumah lepas dirasanya sedikit sushi ikura tu terus dia meludah dan wek, wek berlari menuju ke tandas. Kannnn.....cakap dah., tak sedap ! Aku cakap dah..., lidah kelantan dah biasa makan nasi dagang tak akan rasi makan sushi jepun ni. Hujung cerita terpaksa lah lidah mixed jawa Johor yang kena telan sushi tu. Daripada membazir..............

Nota : Ada 2 negara yang tak teringin aku nak pergi : 1. Jepun
                                                                                 2. Korea
Sushi dan Kimchi memang aku tak lalu makan. Lain lah makan sambal belacan, hari-hari sanggup aku telan.



No comments:

Post a Comment