Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sup ikan siakap

Sekarang memang musim hujan dan perut memang kerap berbunyi minta diisi. Entah apa kaitan antara hujan dengan perut lapar tidaklah pulak aku ketahui. Hormon apa yang dilepaskan dan entah apa enzim yang dicanaikan ketika hujan turun aku pun tak tahu. Ada sesiapa tahu mengapa perut lapar bila hujan turun ?

Yang sedap dimakan bila hujan turun biasanya adalah goreng-gorengan yang dimakan panas.
Hari ini aku tak keluar. Duduk di rumah sambil membaca segela berita di internet. Makanan tengahari
yang aku masak tadi dah habis ditelan anak-anak. Almaklum sekarang dah cuti sekolah dan setiap kali
 cuti, aku pulak yang jadi mak cik kantin di rumah. Kadang-kadang aku rasa aku ni macam mak burung. Celik aja mata, anak aku dah tanya, " mama nak masak apa hari ni ? " Kalau aku tak jawab, dia orang siap-siap bagi menu pulak untuk aku. Amboi......

Jadi, hujan turun dengan lebat hari ni. Aku nak keluar pun malas. Jengah-jengah peti ais adalah beberapa
potong ikan siakap ( err...sebenarnya dah beberapa hari ni aku suka sangat makan ikan siakap yang
dibuat sup. Masak stim dah tak best dah . 3 rasa dah tak best. Masak Sechuan semua dah tak best.
Selera berubah sejak aku makan kat D'Abang restoran di Rawang sebulan yang lepas. Sup ikan siakap/merah kat situ benar-benar memikat selera dan harganya pun murah. Jadi aku pun start
  kemaruk le..
                                       

resepi sup ikan, sup ikan, bahan-bahan  sup ikan, sup ikan siakap, cara memasak sup siakap
Sedap dimakan bila cuaca panas terik dan tekak loya masakan bersantan ATAU sebagai menu ketika
kehilangan selera makan.

BAHAN-BAHANNYA :-

1.  1 Ekor ikan siakap dipotong 4 atau 5 potong
2.  2 inci halia
3.  1 atau 2 ulas bawang putih
4.  4 ulas bawang kecil
5.  1 bungkus cendawan tiram
6.  1 bungkus fish ball
7.  1 batang lobak ( dipotong bunga )
8.  setongkol bunga kobis
9.  2/3 titis minyak bijan
10. 2 sudu makan sos sotong / sos ikan
11. 1/2 sudu teh @ sedikit lada sulah. Kalau tak suka lada sulah banyak, bubuh sikit aja je.
12. 1 setengah liter air @ tambahlah ikut anggaran yang korang suka untuk dijadikah kuah.

Untuk Hiasan ;
- Daun sup + daun bawang dihiris halus.
- Bawang goreng

CARA-CARANYA :-

Tumbuk pecah-pecah bawang putih, bawang kecil dan halia. Kalau nak blend boleh juga. Tapi aku
lebih suka tumbok sebab bila ditumis ia cepat berbau wangi kerana tidak bercampur air. Ori gitu.
Bila dah berbau wangi masukkan pula lada sulah . Kacau-kacau sikit jer lepas tu terus tuangkan
sukatan air tadi. 1 setengah liter air rasanya ngam kalau ikannya cuma seekor. Tapi kalau suka kuah
supnya berladung tambah la lagi semangkok kecil.  Cuba tengok pic kat tepi tu.

Renihkan kuah dalam 5 minit sebelum masukan hirisan lobak yang bercorak bunga dan bunga kobis yang dipotong kecil. Biarkan lagi
selama 5 minit. Kemudian terus masukkan potongan ikan dan fish
ball pulak. Biarkan mendidih. Bila kuahnya sudah mendidih masuk
2 sudu sos ikan / sos sotong. Lepas itu masukan pula cendawan tiram dalam 2 minit. Pelahankan api dan titiskan 2 atau 3 titis
minyak bijan untuk lebih mengharumkan bau sup. ( Jangan lupa bubuh garam sesuaikan dengan rasa lidah korang. )
Terus matikan api. Beres.



Cedok sup ke dalam mangkok dan taburkan hirisan daun sup , daun bawang
 dan sedikit bawang goreng untuk lebih membangkitkan aroma.
( Makan panas-panas sedap weh )




No comments:

Post a Comment