Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hafiz

" Hafiz !!!! Mana serai ? " aku melaung Hafiz dari bawah. Berlari dia turun ke bawah dan
 menemui aku di dapur. Sejak balik tadi aku sibuk membetulkan pasu-pasu bunga di halaman rumah.

" Tu......," dia menunjuk pada 2 helai daun keras-kasar, berbentuk
tirus memanjang yang terletak di atas meja dapur

" Hafizzzz.......itu bukan serai tapi lalang." Geramnya aku.
Kalau itu serai sekalipun, mama bukannya nak pakai daun, tapi batangnya !!"  Aku tarik telinga Hafiz dan tunjuk dia rumpun serai di belakang rumah.

" Tu....nampak ? "

" Oo, bukan kat depan tepi jalan tu ," dia mengadeh menahan sakit.

" Bila pulak mama,tanam serai kat tepi jalan besar. Kat belakang rumahlah..."

Aku tinggalkan Hafiz untuk mengambil serai barang 2/3 batang. Aku pegi mandi. Selesai mandi petang
tu aku jengah semula ke dapur..
Nah engkau...............

                             

  Ini gambar dari Google,tapi sebanyak inilah juga rumpun serai aku yang dicabut anak bertuah tu.

Hafiz menyengih berdiri kat tepi pintu ruang dapur.
 " Hafiz dah cabutkan untuk stok seminggu,mama jangan panggil-panggil Hafiz lagi. Hafiz tengah
syok main game ni, ok ? " Dia memberi signal good kat aku dengan ke 2 ibu jarinya sambil
mengenyit mata.
Tiba-tiba aku terasa ingin ketuk tangan dia kuat-kuat pakai sudip besi.

No comments:

Post a Comment